Wereldreis.......

19 maart 2013 - Kota Kinabalu, Maleisië

Het zit er bijna op. Tijd voor een korte terugblik. We hebben slechts 4 landen bezocht en daarvan slecht stukjes. Toch was het een wereldreis! Onvoorstelbaar wat de natuur allemaal te bieden heeft. In de lucht, op de grond en in het water. Heel veel groen en andere schutkleuren. Dan weer de prachtigste felle kleuren. En dan al die verschillende vormen van leven.... mossen, koraal, paddestoelen, reptielen, insecten, vleermuizen, schelpdieren, wandelende takken. Wij geloven dat er een God is die dit alles vorm heeft gegeven en in stand houdt. Het boek van de natuur lees je nooit uit! En dan al die verschillende mensen. Hoewel er minder verschillen zijn tussen Vietnamezen, Aussies, Chilenen, Chinezen, Zweden, Koreanen en Azerbeidjanen dan tussen een papegaaivis, een nestvaren en een boomkikker. Ja, die laatste zijn alledrie wel groen maar toch...

Gisteren hebben we modderfiguren geslagen. Het eilandje Pulau Tiga bestaat nog maar sinds 1897 toen een vulkaanuitbarsting op het Filipijnse eiland Mindanao zijn uitwaaiers had richting Borneo. Voor de kust hier ging het ook borrelen en er kwam spul omhoog dat stolde en zie, daar was nieuw land. Een eilandje dat later uitgroeide tot een eiland van 4,5 × 1,5 km. Ook dit heet 'schepping'  Er was iets niet en het ontstond.....De laatste uitbarsting dateert alweer van 1949 maar er zijn op het eilandje 3 vulkanische bronnen die warme modderbaden veroorzaken. (Of het is een toeristische fopspeen want we hebben niks zien borrelen.) Maar in een van die modderbaden hebben we gisteren figuren geslagen. Ook hebben we een bliksembezoek gebracht aan Snake-island waar geen slang te bekennen was. En uiteraard hebben we de maximaal beschikbare tijd om te snorkelen gebruikt waarvoor deze bestemd was: snorkelen. Dat blijft een fascinerende bezigheid ook al heb ik altijd wel iets te zeuren over troebel water, te diepe bodems, afwezige vissen of verstoord koraalrif. Prachtig, prachtig maar op Bali het prachtigst.

We waren gisteren op excursie met 7 chinezen en 3 chauffeurs/koks/kapiteins die ook nog eens chinees spraken. Dus gisterenavond met 'de groep' ook echt chinees gegeten. Veel vis en garnaal met rijst, omelet en soep. En dat alles onder het genot van koude thee zonder suiker. 's Lands wijs, 's Lands eer.

Wij zijn intens dankbaar dat we dit samen hebben mogen doen. Op een verstopt oor en een buikkrampje na gezond gebleven. Zelfs toen in Christchurch het 'noodlot ' toesloeg bij een camperinbraak werden wij ontzien. Geen moment echt heimwee gehad, mede dankzij moderne communicatiemiddelen. En om de twee dagen een verrassinkje van de kids. Soms goed voor een schaterlach, soms voor een traan. Het was mooi en goed. Thank God for all these blessings.

Tenslotte nog een huishoudelijke mededeling. Op zondag 24 en zondag 31 maart vieren wij onze verjaardagen. Of niet.....?

Op de 24e houden we het klein. Even de jetlag laten uitwerken. Dus vieren we het in kleine kring met (klein)kinderen.

Maar op zaterdag 30 maart van 14.00 tot 20.00 uur en op zondag 31 maart van 14.00 tot 24.00 uur is iedereen van harte welkom. Familie, vrienden, collega's  en iedereen die ons weer even in de ogen wil kijken en sterke verhalen wil aanhoren is van harte uitgenodigd.....

Rest ons iedereen die ons, met of zonder publieke onderschriften, in de afgelopen maanden gevolgd heeft, te bedanken. Leuk om ook eens volgers te hebben gehad maar twitteraars zullen we niet worden. En nu duiken we weer onder in de Rotterdamse stilte van alledag........

Liefs, Pieter en Rieke.

1. Joke:
    19 maart 2013
    We hebben meegenoten van jullie reis en jullie verslag en zijn een beetje verbaasd, dat het alweer bijna over is. Heb een goede terugreis en een behouden aankomst; je gaat met God.
  2. Joke:
    Nou dat was het dan , ik zal het missen. We hebben zo meer kontakt ,dan als jullie thuis zijn . Maar zo gaat dat nu eenmaal zo. Wij komen zeker even kijken of jullie erg veranderd zijn , maar fijn dat de reis aan jullie verwachtingen heeft voldaan.Tot 30 Maart.
    Groeten Joke.
  3. Martine van Dijk-Berghuis:
    Bedankt Pieter!!!
  4. Henriette Harinck:
    Voor ons ging het vlug, voor jullie achteraf ook. Maar wat hebben jullie veel gezien!
    Fijn dat wij vanachter de computer ook een beetje op reis zijn geweest. Deze verhalen moeten wij nu weer gaan missen. Bedankt voor alle mooie verhalen, goede terugreis toegewenst en dan straks een heerlijk weerzien (op Schiphol?) met jullie kinderen...!!!
    Lieve groeten, Henriette
  5. Erica:
    19 maart 2013
    Hoi Rieke en Pieter jullie bedankt voor steeds weer een leuk en boeiend verhaal. Het was een feessie om jullie te volgen dus graag gedaan. Goede en veilge reis naar huis en Rieke tot snel. Gr en nogmaals dank. Erica
  6. Wil en Bram:
    Lieve Rieke en Pieter
    Dank dat we mee mochten reizen.We wensen jullie een goede reis
    terug,en een heerlijke thuiskomst met jullie kids.
    Liefs Bram en Wil.
  7. Henriette:
    Lieve Pieter en Rieke,
    Vol gave herinneringen en fantastische foto's weer terug naar je eigen vertrouwde stekkie. Wat zal het heerlijk zijn om jullie geliefden in de armen te sluiten!!! Tel je zegeningen.
    Goede terugreis en tot gauw!
    Zijn jullie erg bruin geworden of herken ik jullie zo?
  8. Peter en Inge:
    19 maart 2013
    Een waardige afsluiting/evaluatie van een bijzondere periode in jullie leven. En wij mochten daar een kijkje in nemen. Dank daarvoor. Dank ook voor de vele aanleidingen om een reactie te geven. Daarom nog een laatste reflectie op bovenstaande.
    Het buikkrampje is zeker gescoord zijn bij die 5.000 eettentjes? Verder heb ik niet echt de moeite genomen om de foto's te bekijken (anders hebben we bij jullie terugkomst niets meer te doen), maar dat ik dan juist die foto moet zien waar Pieter en Rieke met elkaar wellustig door de modder rollen...
    Met genoegen nemen wij (Peter en Inge) kennis van het feit dat we vrijwel het gehele Paasweekend bij jullie kunnen zijn. We hadden iets anders afgesproken, maar dat kost geld, dus cancellen we dat. Kunnen we ook blijven slapen in jullie Rotterdamse stilte?
  9. Wilma:
    19 maart 2013
    Vanuit een zonnig Chatel (in Frankrijk) met Frans en Marianne wens ik jullie een goed reis naar huis. Leuk om jullie alweer snel te kunnen ontmoeten! Ik heb meegenoten van alle verhalen en foto's!!
    Tot gauw! Hartelijke groet
    Wilma
  10. Anje:
    19 maart 2013
    Lieve Pieter en Rieke, we zullen jullie blogs missen: het was vaste prik om steeds even te kijken of er nog nieuws van jullie was.
    We wensen jullie een goede thuisreis en hopelijk tot gauw!
    Lieve groeten van Hans en Anje
  11. Coen:
    20 maart 2013
    We hebben genoten van jullie inspirerende verhalen en foto's.
    Dank, goede terugreis en meer dan welkom in ook een prachtig Europa met Frankrijk als middelpunt.
  12. Annemieke:
    21 maart 2013
    Welkom thuis!!!
  13. (Tante) Nel:
    24 maart 2013
    Lieve Pieter en Rieke
    Even gewacht met mijn reactie tot Pieters verjaardag allereerst daarmee hartelijk gefeliciteerd fijn dat je die dag met je kinderen en kleinkinderen thuis mag beleven en o dat jullie naar ik hoop. Gezond en wel weer lekker thuis mogen zijn en dit feestje met elkaar kunnen houden. Heb genoten van jullie verhalen die ik op mijn iPad heb mogen volgen. Elke keer zo'n gezellige mIl te openen was voor mij een feestje. Blij dat ik me zhad opgegeven om jullie mIl te mogen ontvangen en van pieter zijn schrijf-en taalkunsten te mogen genieten. Nu eerst maar eens acclimatiseren en d an wil ik wel eens een afspraak maken om samen met Nees jullie een bezoekje te brengen en met jullie ngenieten van dit a vontuur. Liefs van tante Nel
  14. Dick en martine Mostert:
    10 april 2013
    he hikers !! weer terug begrijp ik (we) back on earth!!

tzt even een meeting plannen met jullie!! (najaar ofzo...)
    heel benieuwd !!!
    geniet lekker hier weer in holland (...