In the jungle ....... (2)

14 maart 2013 - Sandakan, Maleisië

En uiteraard was er de Proboscis-aap. De schlemiel onder de apen. We noemen hem neusaap maar het is een beetje sneuaap. Hij kijkt wat verongelijkt de wereld in en de mannetjes hebben een neus waar een verstokte alcoholist nog van opkijkt. Maar ook dit zijn genetische wondertjes. Ze hebben 2 magen, gaan dood als ze bananen en andere zoetigheid eten maar kunnen zwaar giftige plantenbladeren wel verteren. Als ze slapen gaan hun handen en voeten 'op slot' zodat ze niet uit een boom kletteren maar ze springen van 12 hoog in een rivier als ze bedreigd worden door een slang op luipaard. Maar ook andere wondertjes in de natuur. Een varen die inrolt als je hem aanraakt. Idem, de miljoenpoot. En wat nog meer?  Een oerang oetang in het wild. Idem, de krokodil. Otters, arenden, kingfishers, tientallen vogels, andere apen.....

Het is al een wondertje dat we af en toe verbinding hebben met internet. Foto's uploaden lukt (nog) niet. Vanavond de tweede 'nachtwandeling' door de jungle. De kans dat we een pinguin tegenkomen lijkt groter dan de ontmoeting met een luipaard of nevelpanter. Maar wie weet..... Morgenochtend de 4e en laatste vaartocht en dan gauw terug naar Sandakan want we hebben het vliegtuig van 14.30 uur naar Kito Kinabalu.

Dit was wel waar ik op gehoopt had. Niet alle fotos zullen geslaagd zijn. Storm storks en arenden in kruinen van bomen laten zich met deze Panasonic niet goed vangen. Ik weet een leuk verjaarskadootje. Volgende week om deze tijd zijn zijn we DV weer thuis. Frans, zet je de thermostaat even op 28. Dat is onze gemiddelde temperatuur van de afgelopen maanden. Tot later......

1. Rieke:
    14 maart 2013
    En we lusten ook wel weer es een wijntje, want na Marcel zn wijnen hebben we niks meer genuttigd!
  2. Esther:
    komt goed...nog 1 weekje
  3. Joke:
    14 maart 2013
    En dan hierna gezellig met je kleinkinderen naar Blijdorp.....
  4. Wilma:
    14 maart 2013
    Wat een reis....om nooit te vergeten! En wij zitten nog steeds in de kou, hoewel het vandaag een heerlijk zonnige dag was.
    Morgen met Fr en Mar op wintersport; ook geweldig!
    Geniet van de laatste dagen en verheug je op het weerzien met allen, die je lief zijn!Hartelijke groet van Wilma
  5. Marianne van kogelenberg:
    14 maart 2013
    Het blijft leuk om jullie verhalen te lezen maar het lijkt me nu ook wel heel leuk om jullie weer als bovenbuurtjes te hebben hoor, geniet nog even en een heel goede thuisreis en tot in Nesselande
    groet ook van Frans, Marianne
  6. Henriette:
    15 maart 2013
    Rieke, als we weer een dagje gaan shoppen oid, hou ik m'n mond en ga ik de hele dag naar jouw verhalen luisteren!!!
  7. Kees & Nelleke:
    16 maart 2013
    Nou, het zit er bijna op!
    Jullie hebben het natuurlijk geweldig naar je zin, maar er is ook nog een Nederlands thuisfront dat jullie weer graag terug ziet komen.
    Tot over een week!
  8. Anje:
    16 maart 2013
    Wat een mooie verslagen van jullie reis:we zullen ze nog missen. Geniet nog lekker van de laatste uitheemse dagen. Het schiet al op. Bedankt trouwens voor de felicitatie op mijn verjaardag. Ik kreeg een mooie kaart met een afbeelding van Rieke: was ze toch nog een beetje aanwezig in Apeldoorn .