Uit de jungle.......

16 maart 2013 - Sandakan, Maleisië

En inmiddels zijn we alweer 36 uur terug in Kota Kinabalu. Met kunst en vliegwerk hebben we zo'n 20 foto's  kunnen uploaden waarvan enkele wel een ondertiteling behoeven. De laatste foto is een zoekplaatje. 'Waar zit de oerang oetang?'  Natuurlijk vind je hem als je de foto vergroot maar het geeft een beetje weer op welke hoogte en afstand we vanaf de rivier onze prooien moesten zoeken. Dat is meteen de verklaring waarom sommige foto's genomen met mijn simpele Panasonic, geen fotografische topstukken zijn. Zo zie je op een andere foto twee neushoornvogels die een arend (vraag me niet om de specificaties van beide hoofdsoorten) uit hun boomtop verjagen. Als je je afvraagt hoe het kan dat ik andere, kleurrijke, vogels wel van dichtbij kon fotograferen, dan is dat even simpel als verrassend: ze slapen!  Tijdens de avondwandelingen vonden gidsen meerdere keren dit soort prachtige verenbundels op een takje op ooghoogte. En zolang je boom noch tak noch twijg toucheerde kon je ze beschijnen met zaklampen en beflitsen met camera's wat je wilde, de kleurproppen sliepen gewoon verder. Zo niet de bloedzuigers. Tot twee keer toe zagen zij kans om in mijn blouse (met dichte boord en lange mouwen) door te dringen. De tweede keer had hij of zij zich ook lekker vol gezogen en lagen de bloedspatten op de vloer van onze cabin. Dat was voor Rieke ook het teken om niet nog een 3e of 4e nacht bij te boeken. Bovendien hadden we een retourticket voor vrijdagmiddag dus na de ochtendexcursie van vrijdagmorgen 06.00-08.00 (die nog wel 2 krokodillen en 2 oerang oetangs benevens veel vee opleverden) zaten we vanaf 09.00 uur weer in de bus-taxi-vliegtuig-taxi om om 15.30 uur weer in de mensenbrei van KK te zijn. 'Dat stapt maar in vliegtuigen en taxi's...' meen ik deze en gene te horen denken. Inderdaad, maar zolang deze taxi's en vliegtuigen goedkoper zijn dan respectievelijk RET en NS, zetten wij hier de bloemetjes buiten. REISTIP 1:  Boek een volledig verzorgde Borneotour van twee weken bij Foxstrot Travel voor € 2695,- pp. Of, REISTIP 2: Boek een retourticket Amsterdam-Singapore of Kuala Lumpur bij Malaysia Airlines voor € 700,- en een retourtje vandaar naar Sandakan of KK voor € 200,- dan kun je hier voor het uitgespaarde bedrag leuke dingen doen. Voor 40 euro per dag kunnen wij hier samen prima eten, drinken en slapen.

Oke, de stad. Zoals al eerder gezegd en geschreven is het hier één grote marktplaats. Dat voelt vertrouwd maar na 3 dagen shoppen weet Rieke ook dat ze hier niet vindt wat ze zoekt. Vandaag het modernste shoppingcentre van KK aangetroffen. Met de nieuwste I-pad mini en de Samsung Galaxy SIII.  Maar daar is alles opeens net zo duur als in Alexandrium. Zo ook de Hugo Boss, Dior, Armani en andere ijle luchten. Alleen het gebruik van het - jazeker! - viersterrentoilet waar de urinoirs plaatsgemaakt hebben voor een geheel glazen, licht glooiende glasplaat of plasplaat met daarachter stemmige begroeiing, sfeermuziek en sfeerverlichting kost net als elders 0,30 ringit ofwel 7,5 eurocent. Er wordt hier nog veel gerookt. En heeeeeeel veel vis gegeten. Drie keer per dag warm eten. Bij het ontbijt al mie of rijst en de rest van de dag ook. Rijk en arm lopen in elkaar over. Zie de foto van de jongen die met zijn mobieltje staat te bellen voor 7 ongebruikte telefoons uit onze kinderjaren. Ik telde vandaag 19 (!) telefoonshops op 1 verdieping van 1 winkelcentrum. Op straat wemelt het van de Protons en de Perodua's (Zoek dat maar lekker zelf op) Het laatste wat we vanavond zagen waren een kind van niet ouder dan 8 jaar dat letterlijk in de goot van de weg lag te slapen en een Audi R8. Gemengde gevoelens. Maar heel veel vriendelijke, blije en positieve mensen hier. Geen enkel gevoel van onveiligheid. Integendeel. Twee dingen zouden we graag - nog 4 nachtjes! - mee terugnemen naar Nederland: het klimaat en de volksaard van de Maleisiers. Wat zou NL dan een topland zijn! Morgen rustdag. Maandag excursie geboekt naar Pulau Tiga. 'Survivor Island' in de volksmond omdat op dit eiland de Engelse versie van Expeditie Robinson is opgenomen. Of de NL versie van dit televisiedrama zich hier ook afspeelt gaan we maandag we ontdekken. In elk geval gaan we spannende, gekke en leuke dingen doen. Meer zeg ik niet want Rieke leest de blog ook. Het lieve-kinderen-pakje-van-de-dag bevatte vandaag een USB met gezinstopperfoto's van de afgelopen jaren. Bedankt he! Leuk en lief. Nu wordt het idd tijd om aan 'huiswaarts' te gaan denken. Nog 4 nachtjes slapen en 1 nachtje waarschijnlijk niet. Tenzij Malaysia Airlines dit lijf wel onder zeil krijgt.

1. (Tante) Nel:
    16 maart 2013
    Hebben jullie ook zin om weer naar huis te gaan? Ik had allang heimwee gehad. Maar het is een mooie reis ook voor de mensen diejullie volgen.Je hebt me echt een groot plezier gedaan met al die verhalen. De reunie volgt toch nog wel?
  2. Joke de Jong:
    16 maart 2013
    Zo het zit er bijna op , en hoewel ik dacht o wat lang , is het nu al weer zo ver.Geniet van de laatste dagen, en thuiskomen is ook fijn. Al je geliefden weer in de armen sluiten , heerlijk. En dan is er thuis een heleboel te doen . Je post en je foto.s en gewoon alles weer. Maar hier zal je heel je leven op terug kijken , reken maar. Bedankt voor het meereizen zonder kosten. En we zien jullie wel weer een keer.
    Groeten Joke, die nu weer verder gaat onder de naam Maclean.
  3. Esther:
    16 maart 2013
    dit lijkt een van jullie laatste verhalen. Nog paar dagen en jullie zijn thuis. Het leek inderdaad erg lang dat jullie weg waren, maar het is best snel gegaan. Al ben ik blij als jullie weer veilig op jullie plekje zijn. En natuurlijk ben ik erg benieuwd naar de orginele foto's en verhalen. Bedankt alvast en fijne laatste dagen nog.
    Groetjes van Esther (in het gips)
  4. Peter en Inge:
    16 maart 2013
    Jammer. Ik merk dat de verhalen langer worden, maar de kwaliteit daalt. Ik verwacht dat je bij het vogelbekdier en de neushoornvogel toch tenminste de ondersoorten vermeld. Zo ook bij de Perodua. Het is toch een kleine moeite om even aan te geven of het gaat om de Myvi, de Viva of de Alza...
    Verder naakt (!) jullie terugkomst. Ik neem aan dat je nageslacht zorgt voor geestelijke opvang op Schiphol? Zo niet, geef een gil, dan haal ik jullie wel op.
  5. Annemieke:
    17 maart 2013
    Leuke verhalen. Nog veel plezier de laatste daagjes. Sterkte met de terug vlucht. Spring is not in the air yet. :(
  6. Henriette:
    17 maart 2013
    Bijzonder gaaf al jullie belevenissen; ik ga jullie verhalen serieus missen... Ik heb ervan genoten: dank je wel!
    Nog even: Geniet nog met volle teugen; voor je het weet ben je weer thuis! (ook niks mis mee). Lekker genieten van kinderen en kleinkinderen!! We zijn God dankbaar dat jullie veilig konden reizen en er geen ernstige dingen zijn gebeurd (hoewel je best oorpijn gehad zult hebben, Rieke). Gaan jullie je verjaardagen vieren??
  7. Wim:
    17 maart 2013
    Wat heerlijk dat jullie zo mogen genieten van de natuur, de mensen, de indrukken. Een tijdje niet hoeven voldoen aan de verwachtingen van de westerse tredmolen. In ieder geval hebben jullie ons veel leesplezier gegeven met alle luchtige beschouwingen.
    Dank daarvoor. A Dieu!
  8. Elly:
    18 maart 2013
    Nog even lekker bijgelezen; heerlijk; we wensen jullie een veilige reis verder richting hier. Tot ziens groetjes Elly en Jan