In the jungle........ (1)

14 maart 2013 - Sandakan, Maleisië

Overdreven om te zeggen dat we midden in de jungle zitten, maar het begint wel ergens op te lijken. We zitten 3 dagen en 2 nachten in het midden van nergens in een lodge aan de Kinabantangan River. Een modderbad van ruim 500 kilometer lang afkomstig uit de ingewanden van Borneo. Oerwoud zo ver het oog kan zien. Oerang Oetangs kijken in de Borneose variant van het Leny-van-'t Hart-Pieterburen-park was leuk. Maar hier gebeurt het echt! Niks geconditioneerde apen of krokodillen die precies weten hoe laat en wat er gevoerd gaat worden. Vaartours over de rivier en wandeltochten wisselen elkaar af. En we hadden - volgens gidsen, folders en internet - gisteren meteen 2 hoofdprijzen waar menig Borneotoerist tevergeefs op wacht. Eerst stonden we oog in oog met een kudde van ongeveer 40 pygmeeolifanten of dwergolifanten die alleen hier voorkomen. Adembenemend!  Wij in een bootje op de Kinabantangan en zij op de oever het riet verorberen. Als er 10 meter tussen zat was het veel en noch zij, noch wij sloegen op een vlucht. Integendeel, ze gaven een show van een half uur en wij hoefden slecht ademloos te kijken. En tijdens de avondetappe was het weer prijs: we (nou ja, de gids) vond een ghost monkey of western taurier. Dat maffe beestje van slechts 15 cm met ogen waar iedereen in verdrinkt. The five in one animal. Een lijfje als van een aap, ogen en nekje van een uil, oren van een vleermuis, staart van een rat en pootjes van een kikker. Een genetisch wonderkind. De kans dat je hem treft is minimaal maar we hebben een gouden gids. Geboren en getogen in de jungle. Ziet een hagedis op een tak liggen, waar ik nog een paarse krokodil mis. En natuurlijk zijn hier (en zien we) de proboscis-apen.....

1. Erica:
    1 woord GAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAF
  2. Leny:
    14 maart 2013
    Ongelooflijk , ik zou bijna in een vliegtuig stappen !!!!!!
  3. Esther:
    14 maart 2013
    sprakeloos alleen al door jullie verslag... erg benieuwd naar de foto's
  4. Rianne:
    14 maart 2013
    Oh wow, dat is toch wel echt gaaf, zo dicht bij al die dieren! Heel bijzonder dat jullie dat allemaal mee maken. Maak maar veel foto's!!
  5. Henriette Harinck:
    14 maart 2013
    Als ik dit zo lees, denk ik....blijf nog maar een poosje. Zo iets bijzonders zie je niet in Nesselande. Ook niet in Ommoord trouwens.
    Gaaf om dit allemaal te zien!!! En dan midden in de jungle heb je internet om een berichtje te versturen? Wonderlijk.
    Terwijl hier weer sneeuw valt, geniet ik van jullie reisblog. Echt super om op deze manier een beetje 'mee te reizen'.Lieve groet, Henriette
  6. (Tante) Nel:
    14 maart 2013
    Wat geweldig om te te kunnen meemaken. Zou ik ook nog wel willen. Echt een mooi verhaal.